woensdag 12 juli 2017

13 aug Page - Mexican Hat

We hebben in ons motel een eigen keukentje en daar profiteren we volop van. We maken een zelfgemaakt ontbijtje met gebakken en gekookte eieren. Als we uitchecken - dat bestaat er uit dat we de deur achter ons dicht doen en de sleutel in de kamer laten liggen - is het tien voor tien. Aangezien de checkout-time tien uur was, is dat keurig op tijd.

We rijden net zoals gisteren naar het strand bij de Glen Canyon Recreation Area. Het is maar goed dat dit gebied onder beheer van de NPS valt, waardoor onze annual pass hier ook geldig is, anders hadden we liefst 25 dollar entree moeten betalen. Terwijl de dochters naar het strand lopen, gaan wij naar de naastliggende camping om daar in de laundry een was te draaien.

wachtende bij de laundry met een puzzelboekje
Terwijl we daar zitten te wachten, raken we in gesprek met een Fransman. Hij zegt dat hij morgen naar de Grand Canyon gaat. We vragen of hij naar de north of de south rim gaat. Overduidelijk verrast door deze keuzemogelijkheid pakt hij zijn roadbook erbij om die vraag te kunnen beantwoorden. Het lijkt er op dat hij niet wist dat de Grand Canyon twee kanten telde. Het blijkt de south-kant te zijn waar hij heen gaat. Het is in ieder geval een aardige, rustige Fransman.

Dat laatste kunnen we niet zeggen van een grote groep Franse jongeren die even later de laundry binnenstormen om hun was te doen. Met de mogelijkheid dat alle machines bezet waren, hadden ze blijkbaar geen rekening gehouden. Luidruchtig bestuderen ze alle machines en weg is onze rust. Als de was na een uurtje klaar is, zoeken we dochters op het strand op.

Even later rijden we weer terug naar Page. Daar splitsen we. De dochters gaan naar de Starbucks en boodschappen doen in de Safeways, wij gaan naar het John Wesley Powell-museum, een museum gewijd aan de man die als eerste heelhuids door de Grand Canyon voer. Terwijl we daar heen lopen, zien we nog een busje met toeristen die naar één van de Antelopen Canyons worden gebracht. Wij slaan die dit jaar maar een keertje over.

Het Powell-museumpje is een allegaartje van zaken die met Powell, Page en de Colorado te maken hebben. Laat ik het zo zeggen, enige voorkennis van de persoon Powell helpt.

Het museum met een replica van de boot van Powell die gebruikt is voor een film.

Powell en zijn mannen in actie
Er hangt ook een afbeelding van een schilderij van Powell dat in 1969 op een Amerikaanse postzegel belandde.

Ook is er een plek waar je veilig een foto van de gehele Horseshoe Bend kan maken. Er hangt een grote foto die is gemaakt door een zekere Brandon Dugi. Maar ook hier moet je toch nog uitkijken dat je tijdens het maken van de foto niet valt.

Na het bezoek aan dit museumpje vertrekken we naar Monument Valley. Onderweg zien we al veel opmerkelijke rotsformaties.

Ruim drie uur later, zo'n twee uur rijden en één uur tijdverschil, komen we bij Monument Valley aan.

We betalen onze 20 dollar entree en bekijken eerst de 'mittens' van boven, daarna rijden we een deel van de valleyfloor route.

De valley floor weg gezien vanaf boven

En gezien vanaf de 'Valley floor' ziet het er zo uit.

Het is inmiddels al bijna zeven uur en we besluiten om aan de overkant bij Goulding te gaan eten.

Vanuit het restaurant bij Goulding

Gezicht op Monument Valley vanaf Goulding
Daarna rijden we in het schemerdonker door naar Mexican Hat.

Het is al negen uur 's avonds al we inchecken we bij de San Juan Inn in Mexican Hat.